Teman RAN's

Friday, June 10, 2011

1Perkongsian: Petai Belalang (Leucaena leucocephala)

dalam perkongsian yang lalu, aku ada nyatakan yang rabbit mesti diberi makanan hijau untuk mengimbangi diet...dan kini aku nak berkongsi tentang satu lagi makanan hijau yang bole diberi kepada rabbit....iaitu :

PETAI BELALANG

Petai Belalang (Leucaena leucocephala)  sejenis pokok rendang tropika yang tumbuh di kawasan semak samun...juga ditanam sebagai serat dan makanan haiwan ternakan (http://ms.wikipedia.org/wiki/Pokok_Petai_Belalang). 



boleh mencapai ketinggian hingga 10 meter....Buahnya berbentuk pipih seperti buah petai cuma bijinya kecil dan buahnya juga nipis. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan akan berubah menjadi perang apabila matang.

Buah petai belalang kaya dengan serat dan mengandungi protin yang tinggi sebagai makanan kepada ternakan seperti lembu dan kambing. Ternakan yang diberi makan buah petai belalang akan menghasilkan susu yang banyak. Pucuknya pula menjadi makanan kegemaran rusa.....(http://stanza-alam.blogspot.com/2010/06/petai-belalang.html)

ada juga orang ambil pucuk petai belalang dan di jadikan sebagai ulam-ulaman.....


apa yang aku nak kongsi adalan bekenaan dengan pucuk petai belalang....bagi anak anak rabbit yang dah bercerai susu...ambil pucuk petai belalang dan dijadikan makanan sementara sebelum di beri pallet....

AKU DAH CUBA...TADERR APA APA PROBLEM DENGAN RABBIT AKU

No comments:

Post a Comment